15.01.2013 13:15 Wiek: 12 yrs
Kategoria: Kultura

Wybitni Działdowianie - Profesor sztuk plastycznych Wojciech Cieśniewski

W piątek (30 listopada 2012 roku) Wojciech Cieśniewski z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego otrzymał akt nominacyjny profesora sztuk plastycznych


Fot. 30.11.2012 r - nominacje profesorskie

Fot. 30.11.2012 r - nominacje profesorskie

Fot. 17.01.2012 r - Katarzynki 2012

ADORACJA III, 2009 r.

ADORACJA, 2007 r.

PARIAS, 2008 r.

ROZGORĄCZKOWANA, 2007 r.

SPOTKANIE, 2005 r.

Profesor od kilku lat ma wielki wkład w rozwój kulturalny naszego miasta. Zapisał się jako współzałożyciel Pracowni Malarstwa MŁYN, której działalność koncentrowała się na tworzeniu warunków do pracy twórczej w zakresie malarstwa, edukacji artystycznej społeczeństwa, promocji Działdowa oraz reprezentowaniu interesów twórców lokalnych wobec władz samorządowych. Wielu młodych ludzi odnalazło tam możliwość rozwijania swojej pasji, a jeszcze inni z zainteresowaniem przybywali na cyklicznie organizowane pokazy prac poplenerowych.

Wojciech Cieśniewski - urodził się 27 marca 1958 roku w Działdowie. W latach 1973 - 1977 uczęszczał do liceum ogólnokształcącego w Działdowie. W 1978 roku rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Akademii Rolniczo - Technicznej w Olsztynie. W lutym 1980 roku przeniósł się na Wydział Matematyczno - Przyrodniczy w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, na kierunek - matematyka. Studia ukończył w czerwcu 1983 roku. Dyplom magistra matematyki uzyskał w lipcu 1984 roku.

W latach 1983 - 1988 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem prof. Rajmunda Ziemskiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1988 roku. Od 1990 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1996 roku uzyskał kwalifikacje I stopnia, a w 2002 roku kwalifikacje II stopnia w dziedzinie artystycznej malarstwo. W latach 2003 - 2010 prowadził Pracownię Rysunku i Malarstwa dla studentów I roku, a od 2010 roku prowadzi dyplomującą Pracownię Malarstwa. Od 2009 roku jest zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Od 1994 do 2008 zorganizował i przeprowadził 18 naukowo - inspiracyjnych wyjazdów do muzeów i galerii sztuki w Europie, dla studentów i pedagogów Akademii Sztuk Pięknych.

W latach 1997 - 2002 prowadził stowarzyszenie Pracownię Malarstwa Młyn w Działdowie. Między rokiem 2002, a 2010 był kuratorem 31 wystaw malarstwa absolwentów ASP, w tym - 23 wystaw zorganizowanych w ramach działalności galerii Oficyna Malarska i Stowarzyszenia Wspierania Malarstwa Współczesnego, których był założycielem (w 2004 roku) i wiceprezesem w latach 2004 - 2008. Do wymienionych wystaw opracował 2 katalogi monograficzne (Zbigniewa Tymoszewskiego i Jerzego Zielińskiego) oraz był współautorem 27 publikacji towarzyszących pozostałym wystawom. W latach 2002 - 2005 byłem koordynatorem programu Socrates Erasmus na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W tym - opracował system punktacji ECTS oraz prowadził wykłady i prezentacje sztuki polskiej za granicą.

W
kadencjach 2005 - 2008 i 2008 - 2012 pełnił funkcję prodziekana na macierzystym wydziale. Opracował dorobek Wydziału do oceny parametrycznej Jednostki za lata 2001-2009. Od uzyskania tytułu zawodowego magistra sztuki w 1988 roku do 2012 roku swoje dzieła prezentował na 40 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, a także wziął udział w 67 wystawach zbiorowych.

Za dorobek artystyczny, dydaktyczny i popularyzatorski otrzymał w 2011 roku, Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Za działalność kulturalną i za promocję miasta otrzymał w 17 stycznia 2012 roku, nagrodę honorową miasta Działdowo - statuetkę  "Katarzynkę".


Wybitny malarz
- jest autorem wielu gwaszy, obrazów i rysunków. Głównym tematem jego twórczości jest natura - stanowi dla niego główne źródło inspiracji. Swoje prace eksponował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.

Obrazy
Cieśniewskiego balansują na granicy abstrakcji i figuracji. Trwa w nich wieczna walka pomiędzy tymi dwoma stylistykami. Nieskonkretyzowane do końca postaci to wyłaniają się z malarskiej magmy, to zatapiają w niej, rozpływając w materii farby. W malarstwie artysty widać dwojakie inspiracje. W zakresie koloru i budowania struktur malarskich jest to niewątpliwie lekcja jaką otrzymał od profesora Ziemskiego. Autor wiele z niej wyniósł. Zrozumiał, na czym polega budowanie dramatyzmu przedstawienia przy pomocy ścierania się grubych impastów z polami gładko zamalowanego płótna oraz na budowaniu napięcia poprzez stosowanie dysonansów kolorystycznych. Druga inspiracja to malarstwo wielkich mistrzów, wraz z uprawianą przez nich tematyką sakralną. Tutaj ma miejsce właściwe zrozumienie tenebryzmu Caravaggia, uduchowionego manieryzmu i specyficznej kolorystyki El Greca, symptomatycznej także później dla dzieł profesora Ziemskiego oraz intensywności wizji Tintoretta.

Najnowsze
obrazy Cieśniewskiego sprawiają jednak wrażenie fazy pośredniej. Wielki w nich panuje natłok emocji i użytych środków. W recenzji twórczości Cieśniewskiego zamieszczonej w katalogu Jarosław Modzelewski pisze, że spotkanie z najnowszymi pracami autora niemało go zaskoczyło. Przywykł już, że Cieśniewski tworzy obrazy hermetyczne i organiczne, w których operuje środkami bardzo osobistej, emocjonalnej ekspresji. Najnowsze prace figuratywne zdały się Modzelewskiemu całkiem odmienne, rujnujące ustalona już opinię o Cieśniewskim, odchodzące od wcześniejszego ukorzenienia w naturze, na rzecz tematyki wywiedzionej z Biblii i realizowane poprzez niezwykle bogate środki malarskie. Faktycznie - spontanicznie kładziona farba, ekspresyjny gest pędzla, rozległe plamy barwne, nasycony kolor, nawarstwiana na siebie zgrubienia pigmentu określą to malarstwo. Patrząc jednak na obrazy ostatnie można odnieść wrażenie, że one jeszcze w okresie laboratoryjnych eksperymentów, że autor zastosował tu zbyt wiele zabiegów, jakby próbując, które z użytych środków okażą się najbardziej adekwatne dla oddania jego wizji. Dlatego patrząc na jego najnowsze malarstwo odnosimy wrażenie nadmiaru, przepełnienia, które z czasem musi się nieco uogólnić i uporządkować, zyskując harmonię, a nie tracąc na ekspresji (źródło: artinfo.pl).



Wspomnienia, podziękowania Profesora Wojciecha Cieśniewskiego

Pragnę
podziękować wielu osobom z Działdowa, bez których pomocy moja nauka, mój rozwój nie byłyby możliwe.

Chciałbym szczególnie podziękować mojemu Ojcu i Matce za to, że nie stworzyli mi "świata zakazów" i nie przyjmowali postawy "wszechwiedzących", przeciwnie - pomagali mi sprawdzać moje pomysły. Ponadto dziękuję Pani Jadwidze Grajkowskiej - za rozwinięcie mojej wyobraźni w okresie dzieciństwa. Dziękuję Panu Janowi Regulskiemu - za rozwinięcie ducha podróży w okresie mojego dojrzewania, a także - za napisanie wielu tekstów i artykułów prasowych popierających moją ideę sztuki. Dziękuję Pani Magdalenie Skale za to, że stworzyła mi materialne i finansowe warunki do twórczej pracy w najtrudniejszym dla mnie okresie - po ukończeniu studiów, w latach 1988-1990. Dziękuję Burmistrzowi Panu Marianowi Janickiemu za wspieranie moich inicjatyw w dziedzinie kultury, w tym - za użyczenie w 1996 roku budynku starego młyna w Działdowie, na działalność kulturalną. Dziękuję Pani Teresie Nowakowskiej, która przez 25 lat pomagała mi finansowo w rozwinięciu moich malarskich pasji. Dziękuję Panu Cezaremu Nowakowskiemu za kontynuowanie idei swojej mamy - filantropii dla sztuki; dziękuję - za finansowanie remontu Pracowni Młyn w Działdowie, za finansowanie moich wyjazdów zagranicznych, finansowanie wydawnictw moich katalogów i comiesięcznych zakupów farb. Dziękuję Państwu Marii i Grzegorzowi Garbaczom za nieodpłatny udział w remoncie pracowni i magazynów w Młynie - z rozmachem i życzliwością przekraczającą moje marzenia. Dziękuję Pani Wandzie Tomaszewskiej za wieloletnią pomoc materialną, dziękuję Panu Zbigniewowi Dudkowi za sfinansowanie mojego wyjazdu na Sycylię w 1998 roku. Dziękuję koledze Andrzejowi Walaskowi za niezawodną pomoc i współpracę artystyczną; dziękuję młodzieży współtworzącej Młyn (dziś już - w większości - magistrom sztuki). I dziękuję Pani Reginie Fridrich za to, że użyczyła mi w 1988 część swojego domu na pracownię. Specjalne podziękowania składam mojej żonie i mojej siostrze - za pomoc i akceptację moich wyborów. Dziękuję wszystkim, których nie wymieniłem, a którzy okazali mi bezinteresowną pomoc i wierzyli w sens mojej pracy.

Dziękuję Burmistrzowi Działdowa Panu Bronisławowi Mazurkiewiczowi oraz Staroście Powiatu Działdowskiego Panu Marianowi Janickiemu za docenianie i dowartościowanie rezultatów mojej pracy artystycznej i popularyzatorskiej.